Total Pageviews

Thursday, December 16, 2010

newborn baby rabbit

16 Disember...sangatla terkejut bila cek cage rabbit td...mula2 tergerak hati nak cek sbb bapak die lain mcm jer,langgar2 pintu cage,selalu x pernah pun,so tergerak hati nak tgk apsal,makanan dah habis ke ape...sekali tgk kat cage lg satu,la....my flemish giant,Blem beranak lagi...fuhhhhhh...tergezut x terkata sbb anak die yang 5 ekor tuh baru je lahir 16 november lepas...adoi...apsal tarikhnye 16 hb je terus beranak,rasa dah asing cage Blem dgn Bunir ni,cuma bila lepaskan diorang dr cage biasala arnab jantan mmg asyik mengawan je....itu dah biasala,tp xla kusangka seawal ni....adela semalam masa cek cage aku nampak bulu2 arnab bergumpal,tp x banyak,aku xla bayangkan Blem nak beranak...again,aku kene jd lebih berhati2,ini dh 3 kelahiran arnab aku(Blem ni for d 2nd time)1st time dulu arnab anggora aku la beranak...so,ini kira dah 3 kelahiranla aku masih x memahami body language arnab ni...isy,teruk betulla aku ni....n perasaan yang paling aku terkejutnye sbb anak2 Blem yg berumur sebulan tuh ada dalam cage tu....adoiii...aku cek2,dah sekor mati dah kene pijak2 dek abang2 ngan maknya sekali....3 ekor lg tersepit kat cage,bersusah payah aku keluarkan,nak tarik ke bawah x boleh kepala tersangkut,nak tarik ke atas pun susah sbb tgnnye semua bwh cage dah tinggal kepala je tersangkut,kesiannnyala aku nengok,dgn bersusah payah dan berhati2 aku berusaha jugak mengeluarkan arnab tuh...sekor lg aku jumpa elok atas cage tak tersepit,cepat2 aku masukkan dalam bakul selalu aku letak baby2 arnab....aku ingatkan 5 jela anaknye yg lahir,sekor mati,3 tersepit sekor tuh okla terselamat...sekali aku cek2...laaaa....ada sekor dah terselit bawah cage bapak die....patutla bapak die buat peel cam pelikje langgar2 pintu cage rupenye nak bgtau kat aku anaknye dah lahir sekor dh jalan bergerak bawah cage die...alhamdulillah idup lg so aku pun kutip n cepat2 letak dlm kotak....so,6 ekorla anak Blem yang lahir tp yg idup buat masa skang ada 5 ekor,harap2 boleh idup lima2 ni mcm abang2 n kakak2 die.....lg satu nak cerita masa aku cuba selamatkan anak2 die,mula2 aku pakai tisu takut kang aku dh pegang kang mak die takmo susukan pulak sbb bau dah lain...tp sbb susah sgt,aku terpaksala pakai tgn dah tersepit teruk sampai terjerit2 baby2 arnab tuh...tp,lepas aku dah berjaya selamatkan semua baby arnab tuh,aku letak tgn aku kat idung mak die,usap2 die sket,gesel2 idung die ngan tgn,hopefully ok n mak die boleh recognize bau tuh....aku dah terpaksa asingkan 5 ekor anak2 Blem yang umur sebulan tu ke cage bapak die so Blem boleh jaga anak2 die yg baru lahir tu....n, skang aku mengharap anak2 Blem yang baru lahir boleh survive n idup dgn sihat walafiat....tammat.sambungan--->belum tamat lg rupenyer,keesokan harinye bila aku nak letak makanan n tukar alas baby rabbit tuh,sekali kira ada 6 ekor...la,Blem ni x abes beranak lg rupenyer,beranak lg sekor....so jumlah kelahiran kedua ini,7 ekor anak,1 ekor mati,so tinggal 6.

No comments:

Post a Comment